Melyik az én hangszerem? Ismerkedés a hangszerekkel, “hangszerválasztó tábor” és foglalkozások gyerekeknek

Melyik az én hangszerem? Ismerkedés a hangszerekkel, “hangszerválasztó tábor” és foglalkozások gyerekeknek

Kedves Szülők!

A hangszerekkel történő ismerkedéstől kezdve az azokon történő egyéni és csoportos játékig, zenekari és improvizációs gyakorlatokig, különféle kreativitást fejlesztő gyakorlatokig a foglalkozások sok-sok érdekes feladattal segítik a gyerekeket (nemcsak!) zenei fejlődésükben korosztálytól és felkészültségtől függően. Lesz ismerkedés a hangszerkészítés rejtelmeivel is és a gyerekek sem mennek haza üres kézzel. A tábor napközis abban az értelemben, hogy szállást nem biztosít, nem “ottalvós”. A helyszín a multi-zeneiskola, a Nyugatitól 3 percre Budapest belvárosában. A részvételi díj 35000Ft/5nap hétfőtől péntekig, amely 3 étkezést (tízórai, ebéd, uzsonna) tartalmaz. Testvérek esetén 60000Ft/2fő. A foglalkozások kis csoportosak, több teremben zajlanak egyszerre. Időpont: augusztus 21-25. (Érdeklődés: info@zenetabor.hu)


A módszerről és a foglalkozásokról:

A zenélés, mint élmény

Orff módszer lényege az élményszerűség. A „zene mindenkié” hangzatos elvét tölti meg tartalommal. Ebben az elsődleges módszer, az ún. Orff hangszerek (különösebb zenei, vagy hangszeres előképzettség nélkül is azonnal megszólaltatható hangszerek) használata. Ezekkel a hangszerekkel (metalofon, xilofon, csörgő, kis cintányér, kalimba) bárki képes zenélni, így az élményszerűsége garantált. Egyéni foglalkozás kereteiben látványos ritmusérzék fejlődés érhető el. Irányított csoportos foglalkozás keretében szöveggel, énekkel, más hangszerrel kiegészülve a „zenekari tagság” élményét nyújtja a gyermeknek.

A zenélés, mint képesség- és készségfejlesztés

A fejlesztőpedagógia és a zenepedagógia közismert ténye, hogy a zenetanulás, a hangszeres gyakorlás, a spontán muzsikálás, hangok zajok keltése, a végtagok és az ujjak – főként a függetlenített – használata is önkéntelenül fejleszti a gyermek sok képességét. A zene által tanulják meg jól, jobban használni a fülüket, észlelni a hangokat, játékos foglakozás keretében ismerik meg és tanulják meg alkalmazni a halk-hangos, a gyors-lassú, a rövid-hosszú, a finom-erős és egyéb fogalompárokat, melyeket az élet minden területén alkalmazhatnak. A zenei foglakozások fejlesztési területei: észlelés, egyensúly, ritmusérzék, arányérzék, önkifejezés, logikai intelligencia, memória, mozgás koordináció, finom motorika (végtagok, ujjak ügyessége)


Pedagógusaink, akiktől a gyermekek tanulnak:

Kamilla – fuvola tanár, zenész

– furulya oktatás,
– fuvola oktatás,
– kreatív foglalkozások

Gina – zeneterapeuta, zenész

– dal tanítás,
– zongora tanítás,
– zeneterápiás foglalkozások (egyéni, páros, csoportos)

Gabi – pszichológus, hangszerész, zenész

– dal tanítás,
– ének, gitár, hegedű,
– hangszerészeti ismeretek

Misi – fejlesztő pedagógus, zenész

– gitártanítás alapoktól a haladóig, az improvizációs gyakorlatokig,
– autisztikus, figyelemzavarral küzdő gyerekekkel való foglalkozások,
– csoportos fejlesztő játékok,
– kreatív zenei foglalkozások,
– spontán zenei játék Orff hangszerekkel

 


Példák, irányított csoportos foglakozások:

  1. példa: kérdezz-felelek játék: egy valaki beszélhet csak a csoportból, aki kérdez: Szereted-e az almát? – egyesével válaszolnak, hangszerük megszólaltatásával (halk finom igent, hangos, erős, zavaró hang nemet jelent), a beszélőnek, meg kell mondania, ki mit válaszolt, a következő körben más lesz a beszélő. (fejleszti: kommunikáció, észlelés, fogalmak)
  2. példa: Kreatív kamarazenélés: egy szöveg (vers, mondóka, népdal) közös megzenésítése, annak begyakorlása, előadása (fejleszti: ritmusérzék, koncentráció, figyelem). Hangszeres előképzettség nem szükséges hozzá.
  3. példa: Ismerd fel! Ki beszél?: mindegyik gyereknél egy hangszer van, a bekötött szemű gyereknek fel kell ismernie, a megszólaltatott hangszer alapján, hogy „Ki beszél?” (fejleszti az észlelést, memóriát)
  4. példa: Kiesős játékok: x gyerek, x-1 szék, szól a ritmus, vagy taps, vagy mondóka, vagy ének, a gyerekek körbe járnak, amikor megáll a zene, mindenki leül, az, aki nem kap széket kiesik, kiveszünk egy újabb széket, a lényeg, hogy mindig eggyel kevesebb legyen……..(észlelés, figyelem, nagymozgás)


Terápiás területek kommunikációs problémákkal, figyelemzavarral, autisztikus tünetekkel élő gyermekek számára:

Hoppál Mihály fejlesztőpedagógus, zenész, 10 éve foglakozik beilleszkedési és viselkedési zavarokkal küzdő gyerekek zenei fejlesztésével (Szociális és Rehabilitációs Alapítvány, Szent Gergely Népfőiskola). Fő területe az autizmussal és az asperger szindrómával élő gyermekek fejlesztése.